Jak zadbać o bezpieczeństwo naszych danych?
Żyjemy w czasach, w których coraz więcej elementów naszego życia zaczynamy przechowywać w formie elektronicznej. Są to liczne zdjęcia z wakacji, spotkań ze znajomymi oraz rodziną i wielu innych sytuacji, które chcielibyśmy zachować na lata. Ważne dokumenty, faktury, korespondencję czy prace dyplomowe również zaczynamy przechowywać na komputerze. Mimo całej wygody, która się z tym wiąże ma to również negatywne konsekwencje. Przechowywanie danych wyłącznie na jednym nośniku elektronicznym takim jak dysk twardy, pendrive czy płyta CD może zakończyć się dla nas bardzo nieszczęśliwie.
Po pierwsze, taki nośnik może zwyczajnie ulec awarii. Nie są to urządzenia niezawodne, dyski twarde mogą ulec awarii, po której odzyskanie zapisanych na nich danych będzie całkowicie niemożliwe. Podobnie ma się sprawa z pendrive’ami, płytami czy innymi nośnikami. Może dojść w nich do uszkodzenia i dane mogą na zawsze przepaść. Jednak obawiać nie tylko musimy problemów z samym urządzeniem.
Niestety, wypadki się zdarzają i nasz nośnik z danymi możemy zgubić, może zostać nam ukradziony, uszkodzić się mechanicznie lub zniszczyć w przypadku katastrofy (jak np. pożar). W związku z tym tak ważne jest wykonywanie kopii bezpieczeństwa naszych danych.
Sposoby wykonywania kopii bezpieczeństwa
Sposobów na wykonywanie kopii bezpieczeństwa jest wiele. Najprostsza z nich to przechowywanie najważniejszych danych na minimum dwóch różnych nośnikach danych. Już podjęcie takiego działania drastycznie zwiększa nam szansę na uratowanie danych w przypadku awarii. Zwiększanie liczby nośników, na których będziemy przechowywać ważne dla nas dane zwiększy jeszcze bardziej ich bezpieczeństwo.
Kolejnym działaniem, które zwiększy bezpieczeństwo danych jest przechowywanie nośników z danymi ich w dwóch różnych miejscach. W przypadku pożaru lub kradzieży, posiadanie kopii zapasowej danych na leżącym obok komputera dysku zewnętrznym nie zda się na zbyt wiele. Utracimy zarówno komputer z danymi jak i ich kopię zapasową.
Dlatego jeżeli tylko mamy taką możliwość, warto kopie przechowywać w innym domu czy mieszkaniu, np. u rodziców, w skrytce bankowej – istotne jest, aby nie były one w tym samym pomieszczeniu. Możemy je również zaszyfrować jeżeli obawiamy się, że ktoś mógłby uzyskać do nich dostęp.
Przechowywanie danych w chmurze
Jedną z obecnie zyskujących na popularności metod na przechowywanie kopii zapasowych jest przesyłanie danych na zewnętrzne serwery. Nie dość, że posiadamy kopię w innym miejscu, to najczęściej wszelkie serwery mają stosunkowo dobre zabezpieczenia przed awarią i utratą danych (jednak nie można wykluczyć, że taka awaria nastąpi). Sposobów na to jest wiele.
Od najprostszego, czyli wysyłania sobie na emaila ważniejszych plików, przez przegrywanie ich na serwery ftp, a kończąc na usługach przechowywania danych w chmurze. Backup danych w chmurze staje się coraz bardziej popularny ze względu na wygodę, jaką oferuje oraz stosunkowo wysokie bezpieczeństwo danych. Firmy takie jak Amazon, Google, Apple, Microsoft czy Dropbox oferują obecnie coraz bardziej atrakcyjne usługi przechowywania danych.
Zaletą takiej usługi jaką jest np. Dropbox jest też to, że pozwala nam ona nie tylko na wykonywanie kopii zapasowych w danych w chmurze, ale również na synchronizację wszystkich naszych danych pomiędzy różnymi urządzeniami. Laptop, komputer stacjonarny, telefon komórkowy czy tablet mogą posiadać kopię tych samych danych, na których możemy pracować i które możemy edytować. Wszelkie powstałe zmiany zostaną zsynchronizowane z pozostałymi urządzeniami. Jest to nie tylko dobry sposób na zabezpieczenie danych, ale również wygoda.