Technologia

Gdzie przechowywać kopie zapasowe ważnych plików?

Żyjemy w czasach, w których ciężko wyobrazić sobie pracę i życie bez udziału komputera. Wiąże się to z kolei z dość istotnym problemem – komputery bywają zawodne. Może dojść do awarii systemu, sprzęt może ulec uszkodzeniu lub możemy paść ofiarą osób trzecich. Trzymając ważne dla nas dane na dyskach i nie posiadając ich kopii zapasowej możemy narazić się na ich permanentną utratę. Zadbajmy zatem o spokojny sen i twórzmy kopie zapasowe (zwłaszcza że ostatnio, bo 31 marca, był światowy dzień backupu).

Pojawia się pytanie – jak i gdzie przechowywać nasze kopie zapasowe. Pierwsza myśl, która może nam się nasunąć to oczywiście płyty CD. Jest to już dość stare, ale i sprawdzone rozwiązanie. Do jego niewątpliwych minusów zaliczyć musimy brak możliwości aktualizacji danych w przypadku zwykłych płyt CD oraz problem związany z ich przechowywaniem. Z każdym kolejnym wykonanym backup’em będzie ich przybywać.

Kopia bezpieczeństwa na dysku zewnętrznym

Kolejną dość powszechnie wykorzystywaną formą tworzenia kopii zapasowych jest stosowanie dysków zewnętrznych. Mogą to być zarówno pendrive’y jak i zwykłe dyski zewnętrzne o pojemności często większej niż 500 GB. Zaletą pendrive’ów jest niewątpliwie ich niewielki rozmiar, jednak jesteśmy w ich przypadku ograniczeni co do pojemności. Ten problem odpadnie, jeżeli kupimy dysk zewnętrzny.

Na dysku o pojemności 200 czy 500 GB będziemy mogli zmieścić praktycznie wszystko. Począwszy od dokumentów, po zdjęcia i filmy. Taki dysk pozwoli nam na stworzenie pełnej kopii całego naszego dysku. Dodatkowo, istnieje wiele przydatnych narzędzi, które ułatwiają i przyśpieszają tworzenie kopii zapasowych (jak np. Time Machine dla komputerów Mac).

Kopia bezpieczeństwa w chmurze

Ostatnią formą kopii zapasowych o której chciałem wspomnieć w tym poradniku jest korzystanie z serwisów, które oferują nam pewną ilość miejsca na swoich serwerach. Jest to tak zwane przechowywanie plików w chmurze (cloud). Nasze pliki znajdują się na serwerach firmy, która zapewnia usługę. Istnieje wiele serwisów oferujących tego typu usługę – np. Dropbox, SugarSync oraz Amazon, który ostatnio udostępnił 5 GB na dane.

Osobiście jestem już prawie od roku użytkownikiem DropBoxa. Na starcie dostajemy 2 GB miejsca na dane, które może zostać zwiększone nawet do 10 GB (w pakiecie darmowym!). To co cenię sobie w Dropboxie najbardziej, to świetnie rozwiązana synchronizację plików pomiędzy różnymi urządzeniami – telefon (zarówno iPhone jak i telefony z Androidem), komputer z Windowsem, Mac OS’em oraz Linuxem oraz bezproblemowy dostęp przez WWW jeśli nie możemy skorzystać ze swojego urządzenia, żeby dostać się do naszych plików.