FinanseTechnologia

Bezpieczeństwo w bankowości elektronicznej

Bankowość elektroniczna jest jedną z usług internetowych z której korzysta coraz więcej ludzi. Banki chcąc zachęcić klientów muszą w swojej ofercie mieć wiele usług online takich jak: prowadzenie konta, wgląd do konta, darmowe przelewy, wpłata i wypłata gotówki.

Oczywiście dokonywanie przelewów wiąże się ze pewnym ryzykiem, ale banki kładą duży nacisk na zabezpieczenia elektroniczne. O ile nikt nie może ukraść nam naszych pieniędzy trzymanych w banku o tyle znane są przypadki włamania na konta bankowe, czy też różne sposoby wykradania loginu, hasła a często też numerów telefonów. Nawet jeżeli włamywacz nie uzysk dostępu do pieniędzy, to włamując się będzie miał dostęp do całej naszej historii finansowej.

Wszystkie szanujące się banki wysyłają do swoich klientów maile z prostymi instrukcjami w jaki sposób złodzieje mogą starać się wyłudzić od nich pieniądze podszywając się pod banki. Jednym z częstych przypadków jest oczywiście wysyłanie lub zachęcanie do zainstalowania różnego rodzaju oprogramowania, które ma nam pomóc sprawniej korzystać z Internetu, a tak naprawdę jest to wirus dzięki któremu złodzieje mogą wykraść nasze hasła. Dlatego instalowanie wszelkiego rodzaju oprogramowania, które w domyśle ma usprawnić działanie naszego komputera, czy też Internetu z góry powinno wydać nam się podejrzane.

Dodatkowo warto zwrócić uwagę na stronę banku, ponieważ złodzieje często tworzą strony podobne różniące się w linku jedną literką, lub też nie zaczynające się od https jak strona właściwa banku. Oczywistym jest, że bank czy też jego pracownicy nigdy, nie będą nas pytać o login czy hasło oraz o potwierdzenie np. numeru telefonu i innych danych osobowych, ponieważ wszystko robione jest jednorazowo i później możemy już spokojnie dokonywać wybranych transakcji.

Bezpieczna bankowość elektroniczna opiera się też, na tym by każdy z nas sensownie wybierał login i hasło, gdyż często są to proste do rozszyfrowania dane, albo dane które nosimy przy sobie z dokumentami i zaginięcie ich może mieć opłakane skutki. Dodatkowo w takiej informacji od banku powinna znajdować się wzmianka o tym, żeby się wylogować kiedy zakończyliśmy już swoje działania na stronie banku, oraz co ważne nie logować się jeżeli korzystamy z Internetu z sieci co do której wiarygodności nie mamy pewności. Wiele z tych wskazówek może brzmieć śmiesznie i banalnie, ale naprawdę wiele przypadków pokazuje, że najsłabszym punktem w bezpieczeństwie elektronicznym banków jesteśmy my sami.